11 Mart 2012

"Eğitimin Kötülükleri"

Bakınız Lao Tzeu ne demiş:

Bir halkın yönetilmesi güçleşti mi, o halk çok şeyler öğrendi demektir. Eğitimi yaymakla bir halkı rahata kavuşturacağını sanan kimse, yanılmakta ve memleketini yıkıma sürüklemektedir. 

Gaston Bouthoul’un Politika Sanatı adlı kitabına göz gezdiriyordum. Kitabın hemen başlarında Lao Tzeu’nun adına rastladım. Daha önce bu adı duyup duymadığıma emin değilim, duymuştum sanki bir ara. Fakat kim olduğuna dair bir bilgim yoktu.

Bouthoul, Uygarlık Tarihinin değişik evrelerinde politika üzerine düşünce üretmiş yaklaşık 80 ismin ünlü yapıtlarından pasajlar almış kitaba. Kendince başlıklar da eklemiş bu pasajlara. İşte Lao Tzeu’dan yaptığı bir alıntıya koyduğu "Eğitimin Kötülükleri" başlığı da bunlardan biri. Okuyunca merak ettim haliyle, eğitimin faydalarını biliyorduk bilmesine de kötülükleri de nelermiş, diye. Yukarıdaki pasajdı okuduğum. Adam düpedüz eğitime karşı. Allah’tan bin yıllar önce yaşamış, yoksa günümüzde böyle yazsa başına neler gelirdi az çok tahmin edersiniz.

Ben merak içinde okumaya devam ederken, kitabın yazarının Lao Tzeu’yla ilgili düştüğü kısa bilgi notu ilişti gözüme. Tao-te King adlı kitabın yazarı kabul edilirmiş ve bu kitap da Taoizm’in kutsal kitabıymış. Hatta taoistler Tzeu’ya insanüstü bir varlık gözüyle de bakarlarmış. MÖ. 600 yıllarında yaşamış. Konfüçyüs’le de birkaç kez görüşüp konuştuğu söylenirmiş. Taoizm tarihe ve eğitime karşıymış ve her şeyin oluruna bırakılmasını öğütlermiş.

Dedim ya, şansı varmış ki bunları çok önceleri söylemiş. Sen gel de bu devirde eğitimin kötü olduğunu söyle… 

Politika Sanatı, Gaston Bouthoul, Çev.: S. Eyüboğlu - V. Günyol, Cem Yayınevi

6 yorum:

  1. Güzel bir pazar yazısıydı. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Teşekkür bizden efendim. Sağlıkla kalınız.

    YanıtlaSil
  3. eğitim konusu ne zor...eğitimin devletin elinde bir denetleme ve "hizaya sokma" ve ehlileştirme aracı olduğu açık. fakat öte yandan bu şansı bulamayanların da ona karşı bir alternatif geliştirmeleri zor görünüyor, çünkü çok dışarıda ve kopuk kalıyorlar. en iyisi sorgulamaya açık bir eğitimin yolunu açmak ama bundan epey uzağız sanırım:)
    yazı için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim blogdaş, hoş geldiniz. Dediğiniz gibi eğitim konusu ülkemizde zor bir konu. Bir o kadar da çetrefilli. İşin özüyle ilgilenileceğine süresiyle oynanıyor. İçerikten çok biçime önem veriliyor. Umarım böyle devam etmez, günün birinde gerçek bir eğitim-öğretimin ne kadar önemli olduğu anlaşılır.
      Sağlıkla kalınız.

      Sil
  4. Eğitimin kotu olduguna dair bu kadar net bir dusuncem olmasada insanlar ogrendikçe olumsuzlukları daha cok gordugu, daha farkında oldugu için mutsuz olduğunu dusunuyorum. İnsanlar yeni yeni seyler ogrendikce sorunlar karsısında belkide daha cok tepkilerini belli edebiliyorlar, sanırım bunlar Lao Tzeu'nun egitimin kotu olduğunu savunmasında birer etken. İgnorance is bliss diye bir laf var, eklemek istedim:)

    YanıtlaSil
  5. Ignorance is bliss'e o kadar inanıyorum ki. Etrafımdaki bütün ignorant'lara bakıyorum, ne kadar da mutlu, huzurlular.

    YanıtlaSil

Yorumunuzda bir web sayfasına bağlantı vermek istiyorsanız buraya bakabilirsiniz.

Yorumlarla ilgili notlar için buradaki sayfanın sonuna bakabilirsiniz.

Sayfa başına git