15 Ağustos 2015

Çayının demini tutturamamış bir toplum

— Bir çay alabilir miyim?
— Demli mi olsun?
— Fark etmez. 
Benle Kantinci Kız Arasında Geçen Konuşma'dan.

Bugüne kadar hiç aklıma gelmemişti bu. Gelmek için bugünü bekliyormuş demek. Çayının demini tutturamamış bir toplumdan söz ediyorum. Anlıyor musunuz? Pek çok şeyi gibi milli içeceği üzerinde de henüz mutabakata varamamış bir toplum. Milli içeceği olarak kiminin rakıda, kiminin ayranda, ve hatta kiminin gazozda (bkz. Nuri Alço hayranları) karar kıldığı bir toplum. Boğazından her şeyden, sudan bile çok, çayın geçtiği bir toplum. Rakı, ayran (ve elbette gazoz) meselesinde neden kimse elinde bir bardak çayla iki laf etmemiş bugüne kadar? Etmiş de biz mi duymamışız yoksa?

Zırvalamaya mahal yok. Demek istediğim şey başka. Yedi gün yirmi dört saat çay içen bir toplum nasıl olur da bugüne değin çayının demini tutturamaz? Yani niye mesela kimi demli kimi demsiz, kimi koyu kimi açık içer örneğin böyle? Örnek olarak yani mesela milli içkisinin bira olduğu söylenen Alman toplumu için de böyle midir bu? Orada da, "Biranız şöyle mi olsun böyle mi?" diye soruluyor mudur mesela?

Çayının demini tutturamamış bir toplumda yaşamak, demsiz bir çay içmekten pek de farklı değil sanki yani.

8 yorum:

  1. Milli içeceği bira olan Almanya'da bile bira çeşitleri çoktür bilmez misin.
    Bu yüzden de Festivali olur hani bir ay boyunca yüzlerce kez sızana kadar icerler..var çeşitleri Blonde var dark brown var var da var..Bizim çay festivalimiz neden yok sen onu da ele al hele ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Yağlı Boya. Almanya'da neredeyse her köyün bir birası olduğunu bizzat Almanlardan duymuştum. Ben demini, kıvamını tutturma meselesinden söz ediyorum. Diyelim ki Edenbergen köyünün birası için "Nasıl olsun?" diye soruyorlar mıdır?

      Aslında mesele yalnızca çay da değil, ben daha başka şeylerden söz ediyorum. Ülkeyi demini bir türlü tutturamamış bir çaya benzetiyorum filan. :)

      Selamlar...

      Sil
    2. Yalın düşünmüş olabilirim .

      Sil
  2. ''Yunus Çay'' meselesine girmemen de beni şaşırttı gerçekten..:)

    YanıtlaSil
  3. Çok yerinde bir sorgulama, bizim evde de çayın demi bir türlü tutmaz :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Bolat. En kestirme çözüm yolu olarak kahveye geçmenizi öneririm.
      Selamlar...

      Sil

Yorumunuzda bir web sayfasına bağlantı vermek istiyorsanız buraya bakabilirsiniz.

Yorumlarla ilgili notlar için buradaki sayfanın sonuna bakabilirsiniz.

Sayfa başına git